Tiedote: Kela-asiointi 1.9.2019 alkaen

elokuuta 12, 2019 at 10:39 ap.

Joutsassa Kela-asioita voi hoitaa kunnan asiointipisteessä 1.9. alkaen

Syyskuun alusta Kelan palvelupiste Joutsassa (Länsitie 5) korvataan muilla palveluilla. Asiakkaat voivat jatkossakin hoitaa Kela-asioita samassa osoitteessa sijaitsevassa kunnan asiointipisteessä, puhelimitse ja verkossa.

Joutsan kunnan asiointipisteessä (Länsitie 5) henkilökunta neuvoo yleisellä tasolla Kela-asioissa ja Kelan verkkopalvelun käytössä. Asiointipisteestä saa Kelan hakemuslomakkeita ja esitteitä, ja sinne voi jättää Kelan hakemukset ja liitteet.

Kelan lähin palvelupiste Jyväskylässä (Vapaudenkatu 40–42) on avoinna ma–pe klo 9–16. Jos asiakas tarvitsee henkilökohtaista neuvontaa, aika kannattaa varata etukäteen verkossa tai puhelimitse.

Kela voi tarpeen mukaan järjestää alueelle pop up -palveluita yhteistyössä muiden toimijoiden kanssa. Pop up -palvelun idea on, että Kelan palveluasiantuntija tulee asiakkaiden luo esimerkiksi kirjastoon, Ohjaamoon tai sosiaalitoimistoon.

Puhelimitse, ajanvarauksella ja verkossa

Useimmat Kela-asiat voi hoitaa puhelimitse. Puhelinpalvelussa voi pyytää neuvoa, hakea etuuksia ja saada apua verkkoasiointiin. Kelan puhelinpalvelu on avoinna joka arkipäivä klo 9–16. Palvelunumerot löytyvät osoitteesta www.kela.fi/palvelunumerot.

Puhelinpalveluun tai palvelupisteeseen voi varata ajan, jolloin Kelan palveluneuvoja perehtyy asiakkaan tilanteeseen etukäteen. Ajan voi varata osoitteessa www.kela.fi/ajanvaraus tai soittamalla Kelaan. Osaan Kelan palvelunumeroista voi myös jättää soittopyynnön. Kun Kelan palveluneuvoja soittaa ajanvarauksen tai soittopyynnön tehneelle asiakkaalle, puhelu ei maksa asiakkaalle mitään.

Moneen kysymykseen löytyy vastaus Kelan verkkosivuilta (www.kela.fi), ja useimmat Kela-asiat hoituvat verkossa (www.kela.fi/asiointi). Kelan asiointipalveluun kirjaudutaan verkkopankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella. Verkossa voi lähettää hakemuksia ja liitteitä tai tarkistaa oman hakemuksen käsittelytiedot. Verkkoasiointiin voi halutessaan saada tukea asiointipisteestä, lähimmästä Kelan palvelupisteestä tai puhelinpalvelusta.

Lisätietoa asiakkaille: